Kennis van zaken vervolg

Voor 1900

Eind negentiende eeuw ontstonden tientallen grote poppenhuizen in Frankrijk en Duitsland. Emil Jumeau en François Gaultier waren de grote namen in Parijs. In Duitsland waren Kämmer & Reinhardt en J.D. Kestner toonaangevend. Zo’n bedrijf had kunstenaars in dienst die de mooiste poppenhoofdjes boetseerden. Want voortaan werden poppen vooral gemaakt van was, papier-maché en porselein. Poppenkleding kreeg ook veel aandacht in die tijd. Er waren echte modepoppen, zoals de Fashion Lady.
De japonnen werden gemaakt in de bekende ateliers. De meeste poppen belandden bij rijke families waar ze een voorbeeldfunctie hadden. Aan de hand van de poppen werd meisjes en jongens verteld hoe ze zich moesten gedragen. Maar ook wat ze aan moesten, bijvoorbeeld op theevisite.
 

Na 1900

Net na 1900 veranderde de poppenwereld. De fabriek van Kämmer & Reinhardt kwam als eerste met een karakterpop. Het was een teken van de tijd waarin een kind gewoon kind mocht zijn en geen kleine volwassene. Een kind had een eigen wereld en een eigen gezicht dat kon lachen. Vanaf dat moment zag je steeds meer lachende poppen en gelukkige dikke baby’s.
 

Kostbare geheimen 

Antieke poppen van bekende huizen zijn vrij kostbaar. Een Fashion Lady pop kost circa 2000 euro, een pop van Bru zeker 20.000. Voor mij persoonlijk is mijn gevoel voor een pop veel belangrijker dan de waarde. Een blik van een eenvoudig popje van papier-maché kan me echt ontroeren, ook al kost het maar 75 euro. Ook de geschiedenis vind ik boeiend. Meisjes hebben in de loop der eeuwen hun diepste geheimen toevertrouwd aan poppen. Als ze zouden kunnen spreken, zou je over iedere pop een boek kunnen schrijven.” 

Carita van Woerden

Doelbewust | Online Marketing - Ontwerp Eric Hendrix